Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gruppe på ti personer i blå skjorte som smiler

Seksjon for pasientsikkerhet

Seksjon for pasientsikkerhet er en av fem seksjoner i fagavdelingen. Seksjonen er en støttende funksjon for ansatte i å ivareta pasientsikkerhet, forebygging av skader og kvalitetsforbedring.

Pasientsikkerhet handler om å forhindre uønskede hendelser og pasientskader som et resultat av helsetjenestens behandling. Pasientsikkerhet handler også om å lære av disse hendelser for å forebygge at de gjentar seg.
 

Les mer​​ om våre ansvarsområder:​

Årlig deler vi ut pasientsikkerhetsprisen til ansatte i Nordlandssykehuset. Prisen går til teamet som har jobbet systematisk med et tiltak som har ført til forbedring og bedre pasientsikkerhet.
 

Tidlige​​​r​​e vinnere

2023 - Ruspoliklinikken

2020 - Kirurgisk klinikk avdeling Vesterålen

2019 - Kvinneklinikken

2018 - Avdeling for kreft og lindrende behandling

2017 - Stopp Sepsis

2016 - Barnemedisinsk post

2015 - BUPA

2014 - Prehospital klinikk

2013 - Prosjekt Slagalarm

 
 


I Norge benyttes GTT-metoden i alle helseforetak for å avdekke forekomst av pasientskader, lokalt og nasjonalt, over tid. Metoden innebærer å undersøke 20 tilfeldig utvalgte pasientopphold ut fra forhåndsdefinerte markører som kan indikere skade eller uønskede hendelser. En liste med triggere (ord/begrep/kategorier) bidrar til å sile ut pasientopphold hvor journalen - med høyere sannsynlighet - dokumenterer pasientskade.

Journalundersøkelsen utføres av et GTT-team bestående av en lege og to sykepleiere.

I Nordlandssykehuset har vi sju team som gransker somatiske opphold. Seksjon for pasientsikkerhet er ansvarlig for opplæring, rådføring og innrapportering til Helsedirektoratet.

Dessverre opplever sykehuset uønskede hendelser i form av alvorlig skade og/eller død. Å lære av disse hendelsene er et viktig steg i å forbygge lignende hendelser

(Fra HDIR)Helsetjenesten må lære av uønskede hendelser for å forsøke å hindre at det samme skjer igjen. For å forstå årsakene til de uønskede hendelsene må hendelsene analyseres. Noen ganger kan det være enkelt. Andre ganger er det vanskelig å finne alle bakenforliggende årsaker uten å gjøre en grundig analyse. Det er viktig å huske at selv om en hendelsesanalyse ser bakover, gjøres den for å forebygge nye hendelser i fremtiden.

Hendelsesgjennomgang og Hendelsesanalyse har begge til felles at de ønsker å forstå de bakenforliggende faktorene som forårsaket skaden/død. Begge metodene sikter å finne forbedringspunkter på systemnivå, ikke å plassere skyld. Som regel er det flere forhold som fører til et uheldig eller uønsket utfall.

Hendelsesgjennomgang er mindre ressurskrevende enn hendelsesanalyser, blant annet fordi det gjøres et felles intervju av alle involverte for å finne tiltak som kan forhindre eller forebygge at noe lignende skjer igjen. Seksjon for pasientsikkerhet har ansvaret for at klinikksjefer og stab får nødvendig opplæring til å gjennomføre hendelsesgjennomganger,  og bistår i arbeidet om ønskelig.

Hendelsesanalyse er mer omfattende. Det gjøres individuelle intervjuer med de involverte, og det skrives en relativt omfattende rapport. Prosessen i en hendelsesanalyse vil alltid ledes av en ansatt i seksjon fra pasientsikkerhet, som en ekstern og objektiv part.

Har du en og ide for forbedring på ditt arbeidssted, men usikker på hvordan du skal gå frem, møter du motstand fra kollegaer/ansatt eller ønsker du en god framgangsmåte? Ta kontakt med oss så hjelper vi gjerne deg/dere steg for steg.

Eksempler på noe man kan ta opp med forbedringspoliklinikken.

  • Redusere matavfall, avfall, forbruk
  • Sjekkliste/kvalitetssikring
  • Bedre flyt
  • Ressursplanlegging
  • Redusere hyppig rapporterte avvik

Seksjon for pasientsikkerhet har stor kompetanse innen forbedring i komplekse systemer.

Formålet med utdanningen er å gi sykehusansatte i alle ledd, kunnskap om hvordan de setter i gang, leder og gjennomfører forbedringsprosjekt som gir varig endring av tjenestene til det beste for pasienter, pårørende og medarbeidere. 

Les mer om kontinuerlig forbedring i Nordlandssykehuset​ ​


Telefon: 75 53 40 00 (sentralbord Nordlandssykehuset)

OBS! Ikke send personopplysninger i e-​post til oss​.



 



Sist oppdatert 21.02.2025