Dessverre opplever sykehuset uønskede hendelser i form av alvorlig skade og/eller død. Å lære av disse hendelsene er et viktig steg i å forbygge lignende hendelser
(Fra HDIR)Helsetjenesten må lære av uønskede hendelser for å forsøke å hindre at det samme skjer igjen. For å forstå årsakene til de uønskede hendelsene må hendelsene analyseres. Noen ganger kan det være enkelt. Andre ganger er det vanskelig å finne alle bakenforliggende årsaker uten å gjøre en grundig analyse. Det er viktig å huske at selv om en hendelsesanalyse ser bakover, gjøres den for å forebygge nye hendelser i fremtiden.
Hendelsesgjennomgang og Hendelsesanalyse har begge til felles at de ønsker å forstå de bakenforliggende faktorene som forårsaket skaden/død. Begge metodene sikter å finne forbedringspunkter på systemnivå, ikke å plassere skyld. Som regel er det flere forhold som fører til et uheldig eller uønsket utfall.
Hendelsesgjennomgang er mindre ressurskrevende enn hendelsesanalyser, blant annet fordi det gjøres et felles intervju av alle involverte for å finne tiltak som kan forhindre eller forebygge at noe lignende skjer igjen. Seksjon for pasientsikkerhet har ansvaret for at klinikksjefer og stab får nødvendig opplæring til å gjennomføre hendelsesgjennomganger, og bistår i arbeidet om ønskelig.
Hendelsesanalyse er mer omfattende. Det gjøres individuelle intervjuer med de involverte, og det skrives en relativt omfattende rapport. Prosessen i en hendelsesanalyse vil alltid ledes av en ansatt i seksjon fra pasientsikkerhet, som en ekstern og objektiv part.