Et barnevennlig sykehus

Live (9) vil hjelpe andre barn til å bli trygg på sykehus

Det var etter at Live Rønning Madsen selv var pasient at ideen om å få til en informasjonsfilm til barn ble til. – Jeg synes alle barn burde få vite mer om hva som skjer når man kommer til sykehuset, sier den ferske skuespilleren.

Annette Fretheim Karlsen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 23.03.2023
Sist oppdatert 04.04.2023

Jente som holder en bamse og smiler

Live Rønning Madsen er glad for at Nordlandssykehuset har fått sin egen film som viser hva som skjer når barn skal til narkose. (Foto: Marie Rønning Madsen)

Informasjonsfilmen «Live og Elle får narkose» har nylig hatt premiere og ble feiret, som seg hør og bør, i ekte Hollywoodstil på Barneavdelingen ved Nordlandssykehuset Bodø.

Mamma og overlege på anestesien, Marie Rønning Madsen, forteller om en svært bestemt datter som kom hjem etter et sykehusbesøk og syntes at alle barn burde få vite mer om hva som skjer når barn kommer på sykehuset.

- Som en del av prosjektgruppen til «Et barnevennlig sykehus» ble det lansert et forslag om å lage en informasjonsfilm som forteller litt mer om prosedyrene barn må gjennom før narkose. Filmen fokuserer på ulike måter å gi premedikasjon på og hvordan barnet blir ivaretatt på en typisk dagsinnleggelse for narkose, sier Marie.

At Nordlandssykehuset har fått sin egen film tror Madsen er med på å gjøre sykehusbesøket til en god opplevelse.

- For mange kjennes det tryggere å komme på sykehuset hvis de, både barn og foresatte, har fått forberedt seg litt først, avslutter Marie.

Fornøyd med resu​​ltatet

Live Rønning Madsen, som har en av hovedrollene i filmen, er fornøyd med resultatet og synes at filmen ble akkurat slik hun hadde tenkt.
-  Jeg håper filmen gjør det lettere for barn som skal få narkose. Og heldigvis er jo Hippo der! Han er med på alt, ler Live.

Hippo «jobber» på Nordlandssykehuset og er alle barnas venn. Han er en del av satsningen til «Et barnevennlig sykehus»  og hadde sin første offisielle arbeidsdag i 2022.​

Les mer o​​​m Hippo og «Et barnevennlig sykehus»